Atklāta vēstule CSDD vadībai
Aldis Vēveris, MK
"SAULIEŠI" prezidents
Datums: 20.12.2007.
Rubrika: Drošība
Labdien, CSDD VADĪBA.
Vēlos uzdot Jums jautājumu: Ar ko Jūs ikdienā nodarbojaties?
Pēdējo gadu laikā ļoti labi var redzēt kā CSDD ir pārvērties par milzīgu naudas pelnīšanas mašīnu. Tas man liek domāt, vai tikai Jūs atkal nedomājat par to kā ieviest kādu jaunu pakalpojumu par ko iekasēt kārtējo labumu.
Kāpēc JŪSU dēļ Latvijā tiesības vadīt automobili tiek piešķirtas pēc principa :pasaule ir ideāla, ceļi ir ideāli, vadītāji ir ideāli , neviens nepārkāpj noteikumus, neviens nekļūdās un māka uzvesties uz ceļa visiem ir ielikta šūpulī?
Rodas jautājums: vai Jūs nodarbojaties ar programmēšanu, kur programmēti rīki izpilda iepriekš izveidotas formulas un darbības precīzi tādas, kādas tiem ir ieprogrammētas?
Kāpēc iestāde, kas sevi dēvē par CEĻU SATIKSMES DROŠĪBAS DIREKCIJU NEPILDA SAVU PRIMĀRO UZDEVUMU:PAAUGSTINĀT ŠO PAŠU DROŠĪBU?
Varu atgādināt, ka drošība uz ceļa ir tieši atkarīga no tā kas uz tā atrodas un tas, ka uz ceļiem ir nemākulīgi vadītāji kas apdraud gan sevi, gan apkārtējos padara ceļu par vienu no bīstamākajām vietām Latvijā. No tā vajadzētu saprast, ka sodu var palielināt arī desmitkārt bet vadītāju zināšanas – māka – izpratne un iemaņas no tā nepalielināsies ne par procentu.
Uzdošu Jums jautājumu:
Cik autoskolās Latvijā māca nevis pabraukt un iegaumēt uz zināmu laiku teoriju, bet GAN MĀCĒT SAVALDĪT SAVU TRANSPORTLĪDZEKLI? Diemžēl jāatzīst, ka laikam jau nevienā. Vai Jūs uzskatāt ka tas ir normāli? Rodas jautājums autoskolām kāpēc tad nemāca? Un uzreiz seko atbilde no autoskolas: Bet to jau eksāmenā neprasa!
Un atbilde ir pareiza. Tas patiešām tā ir, jo CSDD vadība neuzskata, ka mācēt savaldīt šo paaugstinātas bīstamības ierīci – automašīnu, kas tiek uzticēta vadītājiem ir pats svarīgākais Tas netiek prasīts kvalifikācijas eksāmenā.
Piemērs:
Cik mācību automašīnu Jūs esat redzējuši, piemēram Sarkandaugavā vai tepat uz Krasta ielas? Pavisam cits skats paveras iebraucot Pārdaugavā – "mācībnieks" ik pēc pāris metriem. Tas tāpēc, ka Sarkandaugavā eksāmenus neviens nepieņem. Starp citu, kāpēc tiek aizmirsti divi tik ļoti primitīvi CSN noteikumi, kas paredz, ka mācīt vadīt transportlīdzekli pa ceļiem drīkst tikai tad, kad mācāmā persona ir pietiekami labi apguvusi vadīšanas iemaņas? Vai vadīšanas iemaņas var saukt par pietiekamām, ja mācāmā perona nemāk pat uzsākt braukšanu, kas viņai tiesa ar nelielu palīdzību no instruktora kājas izdodas ar otro vai trešo mēģinājumu. Tiesa luksofora signāls jau nomainījies par labu šķērsojamajam ceļam. Kas to kontrolē? Kāpēc neviens instruktors nav sodīts? Kā arī mācību braucienu laikā gandrīz vienmēr tiek pārkāpts CSN 118.3 p. Kas aizliedz traucēt ceļu satiksmi braucot ar nevajadzīgi mazu ātrumu.
Konkrēti jautājumi uz kuriem es vēlētos saņemt konkrētu atbildi
Lūdzu atbildiet par pēdējiem 5 gadiem:
1. Cik vadītājiem pieņemot viņu braukšanas eksāmenu tika pārbaudīts kā tie māk strauji un droši apstādināt savu transportlīdzekli? Papildjautājums: Vai Jūs uzskatāt, ka to mācēt nav nepieciešams?
2. Cik vadītājiem pieņemot viņu braukšanas eksāmenu tika pārbaudīts kā tie prot novērst radušos sānslīdi? Papildjautājums: Vai Jūs uzskatāt, ka to mācēt nav nepieciešams.?
3. Cik vadītāju (it īpaši vadītājas) ir sodītas par CSN 118.3 p. Pārkāpumu, kas aizliedz traucēt ceļu satiksmi braucot ar pārāk mazu ātrumu? Papildjautājums: Ja Jūs pieļaujat to, ka jaunie vadītāji gandrīz vienmēr (šajā lietā runa iet par vadītājām) nevajadzīgi lēnu braukšanu uzskata par normālu, jo tā drīkstēja braukt gan mācību laikā, gan arī eksāmenā. Pēc tam ar tiesībām rokās veido simtiem lieku apdzīšanas manevru (kas bieži ir ļoti bīstami) viena brauciena laikā no Rīgas līdz Pļaviņām. Kam par to būtu jāuzņemas atbildība? Vai tiem, kas apdzina? Vai tiem, kas gāja bojā? Es pat varu iedomāties Jūsu un CP atbildi. Pievērsīsimies agresīvajiem apdzinējiem, tikai tā diemžēl būtu tikai cīnīšanās ar sekām un pa to laiku cēlonis joprojām pārvietotos pa šoseju Pļaviņas – Rīga ar ātrumu 80km/h., saglabājot svētu pārliecību, ka es jau neko nepārkāpju. Kurš izskaidros šiem lēnajiem braucējiem, ka tie ir drauds pārējiem satiksmes dalībniekiem?
4. Cik autovadītāju ir sodīti par to, ka netiek ievērots CSN 38.4 punkts, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam jādara viss iespējamais lai netiktu apdraudēti citi ceļu satiksmes dalībnieki, it sevišķi mazāk aizsargātie (velosipēdu vadītāji un gājēji)? Kā arī, kad šajā punktā kā mazāk aizsargātie vadītāji tiks iekļauti arī mopēda un motocikla vadītāji? Papildjautājums: Vai Jūs uskatat, ka mopēda un motocikla vadītājs ir vairāk aizsargāts nekā velosipēdists, kad tam pāri pārbrauc automašina?
Kāpēc autovadītāju eksāmenā netiek pieprasīts lai jaunais vadītājs parādītu savas prasmes piemēram tādās elementārās un ikdienišķi vajadzīgās prasmēs kā:
1. Strauja bremzēšana – Papildjautājums: Vai tāpēc, ka tāda CSN ir aizliegta? Tur pat gan ir minēts, ka tā ir atļauta, lai izvairītos no sadursmes.
2. Strauja bremzēšana vienlaicīgi izvairoties no nekustīga objekta. Papildjautājums: Vai uz ceļa braucamās daļas nekad nav ne no kā jāizvairās (gājējs, dzīvnieks, cits transporta līdzeklis)?
3. Izvairīšanās no nekustīga objekta. Papildjautājums: Vai ļoti daudzas avārijas vispār būtu notikušas, ja transporta līdzekļa vadītāji būtu iemācīti briesmu gadījumā nevis spiest bremžu pedāli grīdā, bet gan vienkārši izvairīties no briesmu objekta – apbraukt to.
4. Kā var piešķirt personai tiesības vadīt transportlīdzekli bez reakcijas pārbaudes? Esmu sašutis (laikam tāpēc, ka pats esmu redzējis kā sieviete ar savu auto ietriecas pēkšņi braukšanas ātrumu samazinošā transportlīdzeklī pat nemēģinot neko darīt, kaut gan distance bija pietiekami liela, lai sadursme nebūtu notikusi.). Papildjautājums: Vai reakcija nav vajadzīga, lai droši pārvietotos pa ceļu ar transporta līdzekli, lai paspētu izanalizēt situāciju un pieņemt pareizu lēmumu? (Izvairīties no sadursmes apbraukt šķērsli, bremzēt, apbraukt utt.)
5. Strauja braukšanas uzsākšana. (Vai tikai tas atkal nebija aizliegts CSN)
Papildjautājums: Vai Jūs uzskatāt, ka strauji uzsākt braukšanu nav nepieciešams mācēt? Piemēram: esmu redzējis ļoti daudz un man pašam ir bijušas neskaitāmas situācijas, kad no mazākas nozīmes ceļa uz galvenā ceļa tiek izstūrēts lepns auto, un pa galveno ceļu braucošajam neatliek nekas cits kā strauji bremzēt tikai tāpēc, ka "dāmītei" neviens nav iemācījis, ka ja izbrauc uz galvenā ceļa pa kuru strauji tuvojas cits transportlīdzeklis, "pedālis ir jāmin grīdā". Vai arī šķērsot krustojumu izdodas tikai 3-4 automašīnām, jo braukšanas uzsākšana ir tik novēlota un lēna, ka vairāk par četrām vienkārši nav iespējams. Sarkanā gaisma.
6. Braukšana pa slidenu virsmu līkumā. Papildjautājums: Vai Jūs uzskatat, ka slidenu ceļa virsmu Latvijā nemēdz būt?
Noslēguma rezumē:
Nevar vainot tikai neapzinīgus vadītājus, ka tie nav pietiekami atbildīgi, lai saprastu, ka šādas iemaņas ir jāiegūst pašiem. Ka tie tikko pēc vadītāja apliecības iegūšanas, vai vēl prātīgāk, pirms tās iegūšanas nesteidzas uz drošas braukšanas skolu, kura Latvijā, laikam, ir tikai viena vai labākajā gadījumā divas. Tie neapzinās, ka te ir Latvija, un neviens jau viņiem no labas gribas vien to nemācīs. Kā saka izdzīvo stiprākais – STOP – vai arī gudrākais, kas pie pietiekamas rocības nopērk sev un savai sievai katram pa 2.5 tonnas smagiem džipiem. Un pareizi dara, jo džungļos valda džungļu likumi, un tā tiešām ir drošāk!
Jūs par attiecīgu samaksu Ls 16.10 izsniedzat apliecības (lasīt LICENCES) potenciālajiem vadītājiem (lasīt slepkavām), un pēc tam paši pārmetat tiem, ka viens otru nogalina, pa ceļam paķerot arī bariņu nevainīgo.
Rodas iespaids, ka Visas šīs CSDD un autoskolas ir lielas un ļoti lielas naudas mašīna, kuras galvenais mērķis ir VĒL VAIRĀK NAUDAS.
PS. Kāpēc man un maniem biedriem ir jāmirst Jūsu neizdarības dēļ? Un ja Jums pietiek nekaunības atbildēt, ka tas ir dārgi un sarežģīti īstenojams, tad neaizmirstiet pie CSDD augošajiem kokiem piestiprināt piemiņas plāksni tiem tūkstošiem cilvēku, kas jau ir miruši.
Ar uzrakstu:
ŠIE TŪKSTOŠI CILVĒKU GĀJA BOJĀ, JO MUMS BIJA PAR SAREŽĢĪTU UN DĀRGU UZTAISĪT ASFALTĒTU LAUKUMU

Atbilde
Atbilde 13. decembra publikācijai
???Atklāta vēstule CSDD vadībai"
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) iestājas par to, lai satiksmē nonāktu tikai tādi vadītāji, kas ir pilnībā apguvuši transportlīdzekļu vadītājiem nepieciešamās iemaņas un prasmes. Tādēļ arī pastāvīgi tiek uzlabota vadītāju kvalifikācijas eksāmenu pieņemšanas un vērtēšanas kārtība, īpašu uzmanību veltot pārbaudījuma posmam ???Braukšana ceļu satiksmē".
Pirmkārt, pēdējos gados ir atcelti fiksētie braukšanas eksāmenu maršruti. Otrkārt, no 2005. gada braukšanas eksāmens tiek kārtots ar CSDD transportlīdzekli, kas nodrošina visiem pretendentiem vienādus braukšanas apstākļus. Treškārt, ir veikti vairāki pretkorupcijas pasākumi, kas izskauj jebkādu iespēju vadītāja tiesības iegūt bez eksāmena kārtošanas.
Latvijā vadītāja kvalifikācijas eksāmens atbilst Eiropas Savienības prasībām. Tas nozīmē, to, ka pēc gandrīz vienādiem nosacījumiem eksāmenus kārto kā Latvijas, tā arī Lielbritānijas, Vācijas vai Skandināvijas valstu iedzīvotāji.
Autoskolu apmācības programmās ir noteikts, ka topošajam braucējam ir jāprot iekļauties kopējā plūsmā, jāprognozē bīstamu situāciju rašanās iespējamība un laikus jāprognozē satiksmes plūsma. Līdz ar to arī pieņemot kvalifikācijas iegūšanas eksāmenus galvenā vērība tiek veltīta pretendenta spējai, netraucējot pārējos, vadīt transportlīdzekli ceļu satiksmē, prognozēt un nepieļaut bīstamu situāciju rašanos, bet, ja tādas rodas – rīkoties tā, lai tās novērstu. Galvenā prasība mūsdienu autovadītājam ir nenonākt situācijās, kad būtu ļoti strauji jābremzē vai jānovērš sānslīde.
Sagatavoja: Bērziņa 7025730







Komentāri
jēkabs @ 13:08 28.10.2011.
Piekrītu par iebildēm,par nemākulīšiem, kas brauc ,uzsveru-iesāce'ji braucēji,kas saņēmuši autovadītāju apliecības,bet raksta autors ir aizmirsis, ka vinš'arī kādreiz kā iesācējs braucējs nebija tik spēcīgām praktiskām iemaņām kā autovadītājs.Tādeļ-M- burts liktu mūs spečukus braucējus uzmanīties no tiem blondiem.Avārijas arī izraisa pieredzējis braucējs,piekrītu,pirms cilvēks stājas auto skolā, vajag informēt,tu dabūsi tiesības tikai tad ja iegūsi meistarību kā braucējs ar 3 gadu stāžu.Tad es rēķīnos cik īstenībā tas man izmaksā,cik laika paņem utt...,jo 10 gadus pat 5 gadus atpakaļ liekot braukšanas tiesības,prasības nebija tik augstas.To zinot cilvēks jau no 16 gadu vecuma jau varētu apgūt braukšanas iemanās ar braukšanas atļauju un tēti pie sāniem mašīnā.Tad auto skola atbilstu ar soli'jumu ,apmācam 7 obligātās braukšanas st.utt.Bet finālā finanses deg, vēl pašam individuāli jābrauc,kur tam blakus sēdētājam nav pedāļi,arī laiks,tad ko tiem darīt, kam nav mašīnas.Pēc loģikas, kapēc pirkt mašīnu, ja nav tiesi'bas.To es uzskatu-mārketinga triks.Jo finālā CSDD par to neatbild, un taisnība ir,viņam vajag kvalificētu braucēju!Viss Okey ,kam viss izdodas ar pirmo reizi eksāmenā,bet lai tu saprastu ielu situācijas ,tomēr ir vajadzīga pieredze kā jaebkurā darbā.Bet gribas atgādina't par tiem iesācējiem,pa trotuāru ejot, tu taču vecu tanti negāz no kājām nost, jo velkas, apej....!!!
gremlin @ 14:16 01.08.2010.
ASV gandriz katra stata ir savadaki celu likumi. Piemeram Florida Kivere nav obligata bet ir jabut brilem, ka ari apdrosinasana nav obligata. Tiesibas lai dabutu dazos vajag tikai novitot Auto stavlaukumaa.. Nesmu petijis vin,u cel,u drosibas statistiku bet rodas jautajums kapec mes esam uztaisiti par Idiotiem un maksatajiem lai beigas dabutu tas Tiesibas..
gena @ 20:59 18.07.2010.
stulbi noskatīties kādās domās ir par mani CSDD - es esot alkoholiķis un man vajagot izgulēt dzērumu. paši jūs esat alkoholiķi, ātrumpārkāpēji un vēl zagļi.
Ervins @ 15:51 17.07.2010.
Ja CSDD prasa teoretisko eksamenu VISIEM "A"kategoriju pretendentiem!!! Tad,MANUPRAT daudz sapratigak butu, VISIEM "B"kategorijas kursu audzekniem prasit ,obligatu brauksanas ieskaiti,ar "C"kategorijai atbilstosu automasinu !!! Jo citadi,iesaceji negust sajegu par to,cik strauji var apturet,vai cik talu uz saniem izvirzas masinas aizmugureja dala,veicot pagriezienu!
ziedonis @ 17:16 31.01.2010.
csdd ir kļuvis par naudas kampējiem,uz kāda pmata 2x paaugstināta maksa par apskati..16 lati ?
spider @ 12:15 02.12.2009.
Ir arī sakarīgi instruktori, kas iemāca pārvaldit motociklu. Tikai neesmu tādus sastapis nevienā auto/moto skolā kas palīdz iegūt kategoriju. Ja ir interese iemācīties pārvaldīt motociklu un pareizi braukt var rakstīt man uz epastu rcunlimited@inbox.lv
robciks @ 18:46 27.11.2009.
nav istu vadisanas instruktoru,kas spetu iemacit pareizi vadit,ir tikai kas iemaca nolikt eksamenu un to pasu loti nekvalitativi-instruktoriem vajag lielakuatbildibu par apmacisanu
losis @ 14:26 13.10.2009.
izejot TA ar pirmo reizi, mēs apzogam valsti !
ziemelis @ 21:33 12.10.2009.
Man šķiet, ka viens otrs CSDD darbinieks nav īsti savā vietā, jo par galveno uzskata naudas sodu kāsšanu nevis objektīvu situācijas skaidrošanu un izvērtēšanu. Tas notiek pat tādā reizē, kad nav iesaistīta ceļu policija un nav nekādu pierādījumu, izņemot privātu apmelojumu.
el @ 07:21 07.08.2009.
es atvainojos, bet pilnīgi dusmas sanāca lasot. Varētu padomāt, ka visi ir dzimuši ar stūrēm rokās un kopš bērnības ir vizināti pie mašīnas stūres. Tie, kuri paši maksā par savām braukšanām un kuriem nav iespēju braukt ar kādu citu, ļoti izjūt katru 10-15Ls braukšanu un katru Ls21 eksāmenu. Es saprotu, ka ir vajadzīga pieredze, bet to var iegūt tikai braucot!! Ja raksta autoram ir tik lielas pretenzijas, atļauju viņam nodobināt fondu autobraucējiem, kas viņu kaitina, un nākamajā reizē nevis baurot, bet iedot Ls10 un iesēdināt instruktora mašīnā.
Pievienot komentāru
* - lauciņi ar zvaigznīti jāaizpilda obligāti